شرکت فناوران سبز چاوش جهت کمک به پژوهشگران و صنعتگران کشور، آماده ارائه خدمات تخصصی آنالیز محصولات خود و نیز مشاوره علمی می‌باشد. XRD, TEM, FESEM از مهمترین خدمات آنالیز است که شرکت چاوش برای محصولات خود ارائه می دهد. در ادامه توضیح مختصری در مورد انواع خدمات آنالیز ارائه شده است:

XRD

XRD یا پراش پرتو X یک تکنیک سریع و قدرتمند برای آنالیزهای کمی و کیفی فازهای کریستالی مواد می‌باشد. این کار از طریق هدایت یک پرتو اشعه ایکس به یک نمونه و اندازه‌گیری شدت پراکندگی به عنوان تابعی از جهت خروجی انجام می‌پذیرد. هنگامی که پرتو جدا می‌شود، پراکندگی که الگوی پراش نیز نامیده می‌شود، ساختار کریستالی نمونه را نشان می‌دهد. از تجزیه و تحلیل دقیق الگوهای پراش، اطلاعات بسیاری از جمله تعیین فازی، بلورینگی، اندازه‌گیری حوزه‌های کریستالی، جهت‌گیری کریستالی، اثر دما، خصوصیات سطح نزدیک و غیره حاصل می‌شود.

دستگاه XRD در صنایع مختلف و در شناسایی ساختار مواد نانو سنتزی، تشخیص فاز کریستالی، آنالیز مواد معدنی و همچنین شناسایی مواد معدنی ناشناخته مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایای این آنالیز می‌توان به دقت بالا در تشخیص، سرعت آماده‌سازی بالا، هزینه پایین و تحلیل آسان داده‌ها اشاره کرد.

شرکت چاوش در زمینه آنالیز XRD و تفسیر و تحلیل آن خدمات زیر را ارائه می­ دهد:

TEM

آنالیز TEM یک روش مشخصه ­یابی قوی برای شناسایی نانومواد در میکروسکوپ الکترونی می‌باشد. در واقع TEM یا میکروسکوپ الکترونی عبوری تکنیکی است که در آن از یک پرتو الکترونی برای تصویربرداری از یک نمونه نانوذره استفاده می‌شود. در این میکروسکوپ یک پرتوی الکترونی از نمونه عبور داده می‌شود. از آنالیز داده‌های حاصل از برهمکنش پرتوی الکترونی با نمونه، نتایجی حاصل می‌شود که از آنها به منظور مطالعه ساختار کریستال­ها، ترکیب نمونه و مورفولوژی سطحی استفاده می‌شود.

به طور خلاصه TEM رایج‌ترین روش برای اندازه گیری مستقیم اندازه نانوذرات، اندازه دانه، توزیع اندازه و مورفولوژی می‌باشد. این تکنیک وضوح بسیار بالاتری را نسبت به تکنیک‌های تصویربرداری مبتنی بر نور ارائه می‌دهد.

برخی از کاربردهای عمده TEM در موارد زیر می‌باشد:

FESEM

FESEM میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی جزئیات توپوگرافی مواد را با بزرگنمایی 10 تا 300000 برابر با عمق میدان تقریباَ نامحدود فراهم می‌کند. در این نوع میکروسکوپ، ساختارهای کوچک مواد با روبش سطح توسط پرتوی الکترونی بررسی می‌شود.

محققان رشته‌های زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک از میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی برای مشاهده سطح سلول‌ها و مواد  به کوچکی 1 نانومتر استفاده می‌کنند. زیرا قدرت تفکیک آن نسبت به میکروسکوپ نوری بالاتر و عمق میدان بزرگ­تری دارد.

از قابلیت‌های این آنالیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

UV vis

طیف سنجی UV-Vis یا طیف‌سنجی مرئی فرابنفش یک تکنیک تحلیلی است که با استفاده از آن میزان جذب نور توسط یک ماده شیمیایی اندازه‌گیری می‌شود. این کار با اندازه‌گیری شدت نوری که توسط یک نمونه جذب یا بازتاب می‌شود، در مقایسه با نمونه مرجع انجام می‌گیرد.

UV-VIS یا اسپکتروفتومتری معمولاً در شیمی تحلیلی کمیت ترکیبات آلی و فلزات معدنی را از طریق جذب یا بازتاب آنها در طول موج‌های خاص نور تعیین می‌کند. این تکنیک آسان، سریع و کم هزینه است و امکان بازیابی نمونه و تمایز بین ترکیبات خالص را بدون نیاز به مشتق‌سازی فراهم می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای ارزیابی پایداری محلول‌های کلوئیدی NP استفاده کرد.